ДЕРЖЗЕМАГЕНТСТВО УКРАЇНИ ІНФОРМУЄ

жовтень, 2014

 

НОВИНИ ЗАКОНОПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

У період з 1 по 30 вересня 2014 року суб'єктами законодавчої ініціативи внесено до Верховної Ради України 8 проектів законів України, які стосуються регулювання земельних відносин. 

  1. Законопроектом «Про внесення змін до ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» (щодо затвердження технічної документації з оцінки земель)» (реєстр. № 5004 від 02.09.2014), внесеним народними депутатами Украї­ни Фурманом О. Ю., Лопачаком М. Р., Кайдою О.П., Марцінківом Р.Р. та Осуховським О.І., пропонується надати право на затвердження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок відповідно сільській, селищній, міській раді, на адміністративній території якої така земельна ділянка розташована. На думку авторів, прийняття проекту Закону дозволить на законодавчому рівні врегулювати питання затвердження зазначеної технічної документації щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів.
  2. Законопроектом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гарантування реалізації права громадян на загальне водокористування» (реєстр. № 5012 від 02.09.2014), внесеним народними депутатами України Марцінківим Р.Р., Янківим І.Т., Осуховським О.І. та Фурманом О.Ю., пропонуються зміни до Водного та Земельного кодексів України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації» з метою створення правових та адміністративних механізмів для безперешкодного доступу громадян до узбережжя водних об'єктів для загального водокористування. Зокрема, зміни до Земельного кодексу України передбачають положення щодо гарантування громадянам безперешкодного і безоплатного доступу до узбережжя морів, морських заток, лиманів та островів у внутрішніх морських водах у межах пляжної зони, а також до узбережжя річок, водойм та островів для загального користування. Крім того, встановлюється заборона влаштування огорож або інших конструкцій, що перешкоджають доступу громадян до узбережжя водних об'єктів, та пропонується механізм демонтажу таких огорож або інших конструкцій за рахунок їх власників. Також передбачено, що перешкоджання вільному та безоплатному доступу громадян до водних об'єктів є підставою для примусового припинення прав на земельну ділянку. На думку авторів, прийняття проекту Закону забезпечить цивілізоване водокористування та землекористування, створить реальні юридичні механізми для безперешкодного доступу громадян до узбережжя водних об'єктів.
  3. Законопроектом «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення плати за землю» (реєстр. № 5019 від 03.09.2014), внесеним народними депутатами України Новак Н.В., Іщенком В.О., Ткачуком Г.В., Чугунніковим В.С., вносяться зміни до Податкового кодексу України в частині регулювання плати за землю. Зокрема, пропонується визнати платниками земельного податку суб'єктів господарювання та фізичних осіб, які використовують земельну ділянку, на якій розташоване нерухоме майно, що на праві власності належить таким особам, але які не оформили (не переоформили) документи, що посвідчують державну реєстрацію права власності або користування земельною ділянкою. Також запроваджується норма, відповідно до якої юридичні особи (за винятком тих, які відповідно до законодавства України мають право на оформлення постійного користування земельною ділянкою, а також об'єднань співвласників багатоквартирного будинку та підприємств, установ, організацій, які здійснюють управління багатоквартирними жилими будинками) та громадяни, які добросовісно, відкрито користуються земельною ділянкою для експлуатації та обслуговування об'єкта нерухомого майна, що перебуває у їх власності, зобов'язані до моменту оформлення та реєстрації права власності або користування земельною ділянкою сплачувати плату за землю у розмірі мінімальної орендної плати, встановленої статтею 288 цього Кодексу. На думку авторів, прийняття проекту Закону дозволить покращити фінансову ситуацію в Україні завдяки врегулюванню процесів землекористування, здійснення плати за землю та значного зростання обсягів бюджетних надходжень від користування землею.
  4. Законопроектом «Про внесення зміни до статті 134 Земельного кодексу України (щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності, які не підлягають продажу на конкурентних засадах)» (реєстр. № 5020 від 03.09.2014), внесеним народними депутатами України Новак Н. В., Ткачуком Г. В., Чугунніковим В. С. та Іщенком В. О., пропонується доповнити частину другу статті 134 Земельного кодексу України нормою, відповідно до якої не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної та комунальної власності, або права на них у разі передачі в оренду земельних ділянок державної та комунальної власності для будівництва об'єктів юридичними та фізичними особами, які є переможцями інвестиційних конкурсів, проведених в установленому порядку органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. На думку авторів, реалізація законопроекту сприятиме підвищенню довіри з боку інвесторів до механізмів інвестиційних конкурсів, що проводяться органами місцевого самоврядування, формуванню сприятливого сере­довища для розроблення й реалізації інвестиційних проектів, збільшенню надходжень до місцевих бюджетів.
  5. Законопроектом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення права власності на землю та законодавчого врегулювання земельних відносин» (реєстр. № 5033 від 04.09.2014), внесеним народним депутатом України Бубликом Ю.В., з метою посилення ролі місцевого самоврядування пропонується внести зміни до Земельного та Лісового кодексів України, законів України «Про оцінку земель», «Про Державний земельний кадастр» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності». Зокрема, визначається, що у комунальній власності перебувають усі землі України, крім земель державної та приватної власності. Також запропоновано змінити повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо здійснення права власності на земельні ділянки, надаючи органам місцевого самоврядування повний обсяг прав щодо реалізації прав власності на всі землі в межах їх території. На думку автора, реалізація проекту Закону забезпечить узгодження земельного і цивільного законодавства при регулюванні земельних правовідносин. Крім того, положення щодо надання органам місцевого самоврядування повноважень щодо реалізації прав власності на всі землі в межах їх території сприятимуть перенесенню важелів прийняття управлінських рішень із загальнодержавного на місцевий рівень.
  6. Законопроект «Про внесення змін до частини першої статті 208 Земельного кодексу України (щодо уточнення переліку об'єктів, у разі використання земельних ділянок для розвитку авіаційної інфраструктури, коли не відшкодовуються втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва)» (реєстр. № 5062 від 11.09.2014), внесений народним депутатом України Фірсовим Є.П., спрямований на звільнення від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва у разі відведення земельних ділянок відповідного цільового призначення для будівництва і розміщення державних об'єктів авіаційної інфраструктури. На думку автора, реалізація проекту Закону сприятиме покращенню матеріального становища селян, загальної соціальної ситуації та стимулюватиме розвиток інших галузей економіки в сільській місцевості.
  7. Законопроектом «Про внесення змін до Закону України «Про оренду землі» (щодо мінімального розміру річної орендної плати за користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, земельною часткою (паєм)» (реєстр. № 5066 від 12.09.2014), внесеним народним депутатом України А. Л. Деркачем, пропонується внести зміни до статей 21, 22 Закону України «Про оренду землі» та встановити розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, земельною часткою (паєм), що перебувають у приватній власності, не меншим від шести відсотків нормативної вартості земельної ділянки, земельної частки (паю). Крім того, пропонується визначити, що частина річної орендної плати, яка за добровільним рішенням власника земельної частки (паю) встановлена у грошовій формі, повинна складати не менше половини від загального розміру орендної плати. На думку автора, прийняття проекту Закону сприятиме покращенню матеріального становища селян, загальної соціальної ситуації та стимулюватиме розвиток інших галузей економіки в сільській місцевості.
  8. Законопроектом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо припинення права користування земельними ділянками підприємств, установ та організацій, що перебувають у віданні Національної академії наук України або національної галузевої академії наук» (реєстр. № 5068 від 12.09.2014), внесеним Кабінетом Міністрів України, пропонується внести зміни до статей 142 та 149 Земельного кодексу України та статті 5 Закону України «Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу», відповідно до яких припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови підприємства, установи чи організації, що перебуває у віданні Національної академії наук України або національної галузевої академії наук, здійснюється Кабінетом Міністрів України за наявності згоди на добровільну відмову президії відповідної академії з урахуванням вимог частини другої статті 150 Земельного Кодексу України. На думку суб’єкта законодавчої ініціативи, прийняття проекту Закону дозволить уникнути вчинення зловживань при припиненні права користування земельними ділянками, які перебувають у віданні Національної академії наук України та національних галузевих академій наук, сприятиме збереженню особливо цінних земель. .
Відділ взаємодії
з Верховною Радою України та Адміністрацією Президента України
Держземагентства України